Tapioca Logo
דף הבית אודותי ארועים עתידיים המלצות קישורים צור קשר
Tapioca

גורמי מחלה לפי הרפואה הסינית


מהי מחלה?


על פי הרפואה הסינית ושיטות ריפוי רבות הגישה כלפי מחלה אינה כאל עונש או עול אלא כאל הזדמנות לצמיחה.


הגוף שלנו בעל יכולות תקשורת מופלאות שעל ידי סימפטומים ופעמונים מידע אותנו מתי אנו בכיוון הנכון – הרגשה טובה ומדויקת או מתי אנו חורגים וחוטאים ואז מתחילים להישמע פעמונים.


הפעמונים הראשונים חלשים ומי שקשוב לעצמו, מחובר על פי המילון הרוחני, מיד מבין שסטה מהדרך ומתקן. כאן עדיין לא נגרם נזק. הפעמונים החלשים יכולים להגיע ככאב ראש, מצב רוח לא נעים, כאב במפרק זה או אחר, כאבי גב תחתון ועוד ועוד. כמובן שלמיקום הכאב / חוסר הנוחות ישנה משמעות ועל ידי המיקום והסימבוליקה שלו הגוף מוסר את המסר. כמו לדוגמה כאב בכתף כשאדם נוטה לקחת על עצמו עול שאינו שלו, או כאבי גב כשאדם מרגיש שין לו תמיכה בחיים – חסר לו גב. כמובן שלא תמיד זה כל כך ברור ופשוט ולעיתי אנו זקוקים להתבוננות יותר מעמיקה כדי להבין את המסר.


אלה שמתעלמים מהפעמונים החלשים "יזכו" לצלצולים רמים יותר.
החשוב הוא תמיד להבין כי כפי שהגוף יצא מהאיזון הוא תמיד בשאיפה לחזור אליו. 



מה הם גורמי המחלה ? או בחשיבה חיובית יותר - איך נשמור על הבריאות


אורח חיים – בימנו כשקצב החיים מטורף חשוב להבין כי האחריות על השפיות מוטלת עלינו.


עבודה – אנו צריכים למצוא את האיזון בין עשייה למנוחה, עבודה ושעות פנאי. הכל צריך להיות כמובן באיזון. אדם שרץ כל היום אחרי הכסף לא מאוזן כמו זה שכל היום עושה מדיטציות או יוגה. כמובן חשוב שהאדם יעסוק בתחום המתאים ומשמעותי עבורו.


תזונה – רבות יורחב בנושא התזונה באתר הזה. אך חשוב כמובן, גם כאן,  לציין כי התזונה יכולה להוות גורם מחלה משמעותי מאוד. רבים מדלגים על ארוחות באופן קבוע ולא מבינים כי ארוחה כמו ארוחת בוקר הינה חשובה מאוד וכי עוגה וקפה לא נחשבים למקורות טובים לאנרגיה.


חשוב שנבין כי עם האנרגיה של המזון אנו בונים את התאים, אנרגיה, דם שלנו וכי אם נכניס לגופנו מזון המכיל חומרים מזיקים, בכמות לא מתאימה ובמועדים לא מתאימים נגרום לנזקים שיובילו להצטברויות של רעלים, התרוקנות המשאבים ומכאן הדרך למחלות קצרה ובטוחה.


בעת הדיון בנושא התזונה נתייחס לאיכות המזון, התאמתו לעונה, כמות המזון, אופן האכילה, סדר בארוחות ועוד.


רגשות – המשימה הראשונה והחשובה מאוד בעידן שלנו בנוגע לרגשות היא להרגיש ולזהות את הרגש והגורם לו. רבים מבלים את חייהם מתוך נתק מוחלט מהרגש ונותנים לראש, לחשיבה הרציונאלית לנהל את חייהם. כנשאלים מה הם מרגישים הם עוצרים לרגע ואומרים כי הם חושבים שהם מרגישים... עצב, דאגה וכו'.


המשימה השנייה היא לא לתת לרגש להשתלט על המערכת. הרגש הוא כמו ילד קטן ויש צורך לשים לו גבולות ולהוריד את השכל לתוכו. אני יודעת כי זה נשמע כמו סתירה אך האיזון הוא כשיש תקשורת בין המוח - חשיבה, הלב – רגשות והכבד – תאוות. כששלושת החלקים הללו מתקשרים ומאוזנים ניתן לומר כי יש לאדם ציר כוח ויציבות להתמודד עם ההרפתקאות שהחיים מציבים לו.


כאשר הרגש אינו מאוזן הוא מצטבר באיבר המשויך אליו |( על פי הרפואה הסינית לכל איבר פנימי ייני יש רגש המאפיין אותו , במרדיאנים וברקמות.


לדוגמה כעס. כשאדם כועס הוא יכול לחוש את הכעס בכל חלק בגופו. התחושה שהכעס פולש לדם, לשרירים לחזה וכו'. הכל תלוי כמובן במידת הכעס ובאורך הזמן שהאדם חשוף אליו.


רגש שאינו מאוזן ייוצר חסימות בזרימת האנרגיה ובהמשך בזרימת הדם. לאורך זמן תקיעות זו תגרום לנזק ולמחלות.


כשהרגש אינו מודע, לומר קיים אך האדם אינו חווה אותו יופיעו סימנים פיזיים שמטרתם לעורר את המודעות. הקשבה להם יכולה למנוע מחלה, חוסר אושר וסיפוק.


תנועה – בעבר כאשר הרכב לא חיכה בחנייה אנשים הלכו. אבי הלך חצי שעה עד 40 דק' לעבודתו בכל יום. אני הלכתי לתיכון מרחק דומה. היום כשלכל גיחה קלה אנו מניעים את המנוע ישצורך לפנות זמן ביממה לתנועה.


הליכה מומלצת שלוש פעמים בשבוע לפחות 40 דק'. רצוי לעשות הליכה מהירה כדי שהדופק יעלה ונשפר את תפקודי הלב /ריאה.


ההליכה מועילה לא רק לצורך שיפור הכושר ושמירה עליו. היא עוזרת לחילוף החומרים, ההזעה תורמת לניקוי רעלים, שחרור ממתחים נפשיים ורגשיים.


כמובן, גם כאן האיזון חשוב. במזג אויר קר מידי, גשם רצוי לעשות תנועה תחת קורת גג.              כמו כן חשוב למנן את הפעילות הגופנית. המדד הוא התחושה הטובה שיש אחרי הפעילות.         אחת הדוגמאות לכושר מזיק הוא מטופלת שהגיעה לקליניקה עם תפוקת לב של 30% לאחר שהחלישה אותו באימוני ספינינג תכופים וארוכים מידי.


חוץ מהליכה, רכיבה על אופניים חשוב גם לתרגל תנועה לשרירים הפנימיים והקטנים יותר כמו פילאטיס, יוגה ועוד.









שינה – גם בתחום זה יש לעולם המערבי השפעה על התרחקות מהצרכים הבסיסיים  שלנו. החשמל שמאפשר תאורה, המחשב, טלביזיה, מקומות בילוי כל אלה גורמים לנו לשיבוש בשעות השינה. די לנו להתבונן בטבע – הציפורים הלנות על העצים בסמוך לביתנו, מתארגנות לשינה כשעה אחרי השקיעה. גם אנו בני האדם היינו אמורים לפרוש מעולם העשייה הרבה לפני מהשעה בה אנו עושים זאת.


גם כאן ההתאמה לעונה חשובה. בחורף אנו אמורים ללכת לישון בשעה מוקדמת יותר מבקיץ הלילה בטבע ארוך יותר ולכן גם השינה אמורה להיות לאורך יותר שעות.


כאשר הגוף מאותת לנו ללכת לישון ואנו דוחים צורך זה. כי עדיין לא הספקנו לעבור על המאמר / לראות את הסדרה בטלביזיה / לעבור על המיילים או כל סיבה אחרת. בדרך כלל הוא יתגייס ויספק אנרגיה – כלומר נתעורר ונדלג מעל העייפות. לעיתים אנו עלולים להיתקל בקושי להירדם  ברגע שנתפנה לכך משום שהגוף לא מבין ביחידות זמן. כמו כן בין השעות 23:00 – 03:00 על פי השעון הסיני זה זמן של איברים מאלמנט העץ. אלמנט זה קשור ביצירתיות, תנועה רגשית חזקה, תנועה של פריצה. כל אלה עלולים לגרום לקושי להירדם.


התסכול שנצר כשמתקשים להירדם ושיבוש על בסיס יום יומי בשעות השינה עלולים להוביל לבעיית שינה ממנה סובלים רבים בעידן שלנו ומגיל צעיר.


השינה חשובה מאוד וחשוב שתתקיים בשעות הלילה, שעות של הYin . חשוב לישון כ 6,7 שעות בלילה לפחות.


בעת השינה מעבר למנוחה וצבירת האנרגיה מתרחש תהליך עיבוד וניקוי רגשי ולכן חשוב שהשינה תהיה רציפה ובאיכות טובה.


מודעות – חשיבה חיובית:


במהלך חיינו אנו נתקלים לא פעם בקשיים, מערכות יחסים מורכבות. בקיצור עבודה.


הרעיון הראשוני הוא להבין כי יש אירועים / אנשים המזינים אותנו באנרגיה ועוזרים לנו להרגיש מאושרים ומאוזנים וכי יש אירועים/ אנשים המרוקנים אותנו. אין כאן משהו שיפוטי. אדם יכול להיות שואב אנרגיה במערכת יחסים אחת ובאחרת נותן. או לחילופין בתקופה מסוימת יזדקקו לאנרגיה מהסובבים אותה יותר מהרגיל. הרעיון הוא שאנו אמורים להיות מודעים למה מרוקן אותנו ומה מזין ולא כדי שנדע ממה או ממי להימנע אלא שנדע להכין את כמות האנרגיה שאנו יכולים לתת עכשיו וכך לא נתרוקן ללא הבנה ממה שקרה לנו.


דוגמאות – מטופלת שזיהתה כי לאחר שיחה עם אמא שלה היא מרגישה מרוקנת. ההנחיה היתה להתכונן לשיחה ואז כשמרגישה שהאנרגיה שהכינה אוזלת למצוא סיבה לסיום השיחה.


דוגמה נוספת – הבת שלי שבימים מסוימים היתה מגיעה מהלימודים סחוטה. ביררנו וגילינו שלימודי הפיזיקה מרוקנים אותה. בעזרת דמיון מודרך  הצלחנו להתגבר על הפחד ההתנגדות וגם כאן היתה הנחיה להתכונן לשיעור ולהכין אנרגיה לקראתו. השינוי היה מדהים וגם הציון.


את כוחה של החשיבה החיובית כבר גילו רבים לפני. אך הדגש שלי הוא איך להכניס אותה לחיי היום יום. וכאן לימודי ימימה עזרו לי מאוד. ההמלצה שלי לסיים כל יום בסקירה של  כל הדברים הטובים שקרו לנו והודיה לאל, יקום על כל הטוב שסובב אותנו. חשיבה בוראת מציאות ולכן כשהיא חיובית המציאות שלנו תהיה חיובית ולא להפך.


 


 


 














האתר נבנה על ידי אינדיגו עיצוב ואתרים